Téma

VLAKOVÝ DOPRAVCE REGIOJET — expanze, monopoly a veřejné peníze

REZAS (občanské sdružení) a SVAPP (Spolek věřitelů a přátel práva) společně zahájily projekt - monitoring vlakového dopravce REGIOJET, jehož cílem je prověřit zda RegioJet je ve standardech kvality a bezpečnosti skutečně nejlepší nebo nejprotekčnější ?

Co řešíme?

pozoruhodně hladké získávání dlouhodobých monopolů v poskytování veřejné želežniční dopravy na nejlukrativnějších tratích ČR vlakového dopravce RegioJet, a to ať už v režimu přímých zadání od Ministerstva dopravy, nebo skrze „výhry“ veřejných soutěží některých krajů a s tím spojená inkasa dotací z veřejných peněz v řádech desítek miliard Kč.

Přirozené otázky proto zní: v čem je soukromý vlakový dopravce RegioJet lepší než národní dopravce ČD, a co přesně dostává veřejnost od vlakového dopravce RegioJet za naše miliardy ? Jsou tedy vlaky RegioJet oproti Českým drahám tak perfektní a bezkonkurenční nebo tak protekční ? nejde spíše o skrytou hru s cílem oslabit národního dopravce ČD — podobně, jako tomu bylo za osudu cíleného oslabovaní Českých aerolinek, aby jejich místo mohla hladce a bezkonkurečně převzít společnost Smartwings?

Naše občanská združení proto zahájila společný projekt Občanské hlídky — monitoring povinných standardů kvality a bezpečnosti tam, kde RegioJet už jezdí, i tam, kde jezdit začne.

Ilustrační snímek k tématu RegioJet (stejnokroj/průvodčí)

Ilustrační snímek k tématu RegioJet (stejnokroj/průvodčí)

Zbyněk Prousek a Lukáš Zelenka - Překaží ČD k ovladnutí železnice v ČR ?

Popis obrázku kvůli přístupnosti
Otevřít na YouTube

Cestující nesmí být rukojmí dopravce

Občanské hlídky

Komfort

Čistota souprav, toalet, dodržování povinných standardů, vizuální standardy personálu. Zpoždění, vypravování, dostupnost míst, funkčnost služeb (el. zásuvky, Wi-Fi, klimatizace).

Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2021/782, které definuje základní úroveň služeb a práva cestujících, včetně nároku na odškodnění v případě zpoždění vlaku.

NEGATIVNÍ POZNATEK ČI ZKUŠENOST Z OBLASTI:

  • Poskytování informací ve vlacích
    • neposkytnutí informací, je-li cestujícími dotazován
    • neposkytnutí informací při mimořádnostech
    • neposkytnutí zákonných informací ze strany provozovatele dráhy
    • chybějící nebo nefunkční informační prvky
    • chybné, poškozené nebo neplatné označení vlaku
    • nezajištění náhradního řešení při výpadku informačního systému
  • Prodej jízdních dokladů
    • pokladna nevydala správný jízdní doklad
    • problémy s prodejním automatem
  • Chování, vzhled a odbornost vlakového personálu
    • vulgární chování, urážení cestujících, fyzické napadení
    • odmítnutí přepravy osob bez důvodu
    • kouření personálu ve vlaku nebo na nástupišti
    • personál neumí komunikovat česky/slovensky
    • neznalost tarifů a přepravních podmínek
    • neprovádění kontroly jízdních dokladů
    • neznalost obsluhy odbavovacího zařízení (POP)
  • Čistota vagonů a prostor pro cestující
    • silný zápach, znečištění, chybějící voda nebo hygienické prostředky
    • znečištěná sedadla, madla, podlaha
    • uzamčené nebo nepřístupné WC
    • přeplněné odpadkové nádoby, poházené odpadky
    • vagon 2. třídy nasazený jako 1. třída
  • Pomoc osobám se zdravotním postižením
  • Zpoždění vlaku a související problémy
    • vlak nepřijel vůbec
    • porušení práv cestujících při zpoždění (informace, občerstvení, ubytování)
    • nedokončená přeprava bez náhradní dopravy

Bezpečnost

Dodržování bezpečnostních pravidel, řešení incidentů, stav dveří a techniky.

NEGATIVNÍ POZNATEK ČI ZKUŠENOST Z OBLASTI:

  • Nehody nebo incidenty v souvislosti s provozem drážní dopravy, které ohrozily nebo narušily:
    • bezpečnost drážní dopravy
    • bezpečnost osob
    • bezpečnou funkci staveb nebo zařízení
    • životní prostředí
    • podezřelé stáří nebo technický stav vozidla (vagónu)

Spolupráce s REZAS

Děkujeme — pošlete nám prosím fotky, fakta, zkušenost

Ideálně: datum, čas, číslo spoje, místo, fotodokumentace, krátký popis. Poznatky zpracujeme.

Poznámka

Tento text vznikl v ustavním právu podílet se na spravě věci veřejných. Jeho smyslem je podpora veřejného zájmu, odhalovaní a potíraní korupce, klientelismu, neopravněných privilegií čí protekcí.

Přímý kontakt na Spolek veřitelů přátel a práva EMAIL: svapp@seznam.cz

Přímy kontakt na REZAS EMAIL: stranaprorozvoj@gmail.com

Z činosti občanských hlídek

Ukázka